Blog Layout

Wetenschappelijk bewezen: PCM werkt!

Marie Claire Van de Velde • feb. 12, 2022

Recent onderzoek wijst uit dat PCM een heel effectief communicatiemodel is

Een recente studie, uitgevoerd in de herfst van 2020, ondervroeg meer dan 539 deelnemers aan PCM trainingen uit Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, België en Nieuw-Zeeland over hoe ze hun nieuwe communicatieve vaardigheden gebruikten na een eerste kennismaking met PCM. De studie vond een opmerkelijk hoge mate van leeroverdracht en een positieve impact op een aantal belangrijke resultaatsgebieden.


Deelnemers gebruiken wat ze hebben geleerd

Hoeveel trainingen worden na afloop niet meer in de praktijk gebruikt? Een heleboel.

Dit gebeurt duidelijk niet met PCM:

  • 79% van de ondervraagden geeft aan vaak of minstens af en toe PCM te gebruiken.
  • Van degenen die PCM actief gebruiken, gebruikt meer dan 75% de concepten minstens één keer per week, zelfs meer dan een jaar na de training.


Leeroverdracht: PCM is heel veelzijdig inzetbaar

Een geslaagde overdracht van het aangeleerde en het bereiken van concrete gedragswijzigingen zijn felbegeerde trainingsdoelstellingen. Hoe scoort PCM op dit vlak? Hier zijn enkele hoogtepunten over waar en hoe deelnemers PCM gebruiken:

  • Zowel in het persoonlijke als in het professionele leven – 67% van de respondenten
  • Om hun eigen communicatie actief vorm te geven – 66% van de respondenten.
  • Voor het beter omgaan met conflicten – 61% van de respondenten.
  • Nauwer samenwerken in een team – 57% van de respondenten.
  • Om te komen tot beter leiderschap en management – 43% van de respondenten.

Deze bevindingen zijn belangrijk omdat uit onderzoek blijkt dat gemiddeld slechts ongeveer 20% van het aangeleerde tijdens een training ook effectief wordt ingezet op de werkplek.


PCM training is gecorreleerd met 200% -300% betere leeroverdracht dan het branchegemiddelde.


Dit vormt een aanvulling op de bevindingen van een Global PCM-resultatenstudie uit 2017 dat PCM training een significant positief effect heeft op persoonlijke en professionele communicatieve vaardigheden, werken in team en leiderschapsvaardigheden.


Dit bevestigt wat we al vele jaren ervaren, namelijk dat PCM nuttig is in een breed scala van contexten en de impact van andere modellen en theorieën vergroot; bijvoorbeeld in leiderschap, teamontwikkeling, zelfkennis en zelfsturing, partnerschap en conflict- en stressmanagement.


PCM bevordert diversiteit, gelijkheid en inclusie

Persoonlijkheid heeft een significante invloed op hoe mensen communiceren, met elkaar interageren, gemotiveerd zijn en hoe ze zich gedragen in nood. Het begrijpen en waarderen van deze diversiteit is van cruciaal belang voor teams om op hun best te functioneren. PCM is een krachtig hulpmiddel voor het stimuleren van en omgaan met diversiteit, gelijkheid en inclusie.

  • 71% van de ondervraagden gaf aan dat ze hun eigen gedrag beter begrijpen met PCM.
  • 72% meldde een beter begrip van het gedrag van de mensen om hen heen.
  • 65% geeft aan dat PCM een belangrijke bijdrage levert aan het accepteren van andere mensen in hun diversiteit en het creëren van succesvolle relaties.


PCM-concepten blijven in het geheugen hangen

PCM is een raamwerk voor het beoordelen, verbinden, motiveren en oplossen van conflicten met zes verschillende persoonlijkheidstypes. Wat onthouden deelnemers het meest van de PCM training?

  • Persoonlijkheidstypes en hoe er mee te communiceren (100%)
  • Distress (= negatieve stress) patronen en hoe ermee om te gaan (79%)
  • De verschillende communicatiekanalen (73%).


Wat nog belangrijker is, gebruiken mensen wat ze hebben geleerd? Dit is wat deelnemers meldden over welke concepten ze regelmatig in het dagelijks leven gebruiken:

  • Herkennen van verschillende persoonlijkheidstypes (90%)
  • De verschillende communicatiekanalen (50%)
  • Distress (= negatieve stress) volgordes (48%)
  • Psychologische behoeften (44%)


Vanuit dit perspectief passen deelnemers aan PCM trainingen zeker de belangrijkste vaardigheden toe.


Bijna 50% van de PCM-deelnemers maakt dagelijks actief gebruik van hun nieuwe communicatieve vaardigheden, zelfs tot een jaar na de training.


Er is wel een afname in het regelmatig gebruik van het herkennen van persoonlijkheidsverschillen en het toepassen hierop van de juiste communicatieve vaardigheden (communicatiekanalen en psychologische behoeften), wat betekent dat de PCM training hier extra aandacht moet aan besteden.


Conclusie: er is geen vervanging voor toepassing in de praktijk

Dit onderzoek bevestigt wat alle leer- en ontwikkelingsaanbieders weten: toepassing van het aangeleerde in de praktijk is van cruciaal belang voor het verbeteren van leeroverdracht. Daarom omvatten al onze PCM trainingen modulaire formaten, waarin duidelijke doelen gesteld worden, concrete toepassingsopdrachten worden gegeven, ingezet wordt op ondersteuning door de medeleerlingen en voorzien wordt in gerichte follow-up training.

Communicate 2 Connect blog

Share by: